Try our conversational search powered by Generative AI!

4.30 RC, File management & filrättigheter

Vote:
 
Hej Läste på sidan http://www.episerver.com/templates/Page____1318.aspx att man ska kunna sätta access level på mappar i nya File Management i ActionWindow. Jag kan inte hitta något sätt att göra det på. Någon som vet hur man gör? Mvh Henrik Vaks
#12069
Apr 05, 2004 11:37
Vote:
 
Det har inte hunnits med att dokumenteras ännu, eftersom rättigheter innebär att alla filer levereras och rättighetskontrolleras genom EPiServer kräver det manuell konfiguration. Då det tillför mer komplexitet och påverkan på prestanda vill man sannolikt inte ha det på alla kataloger. Ett snabbexempel på hur man sätter upp en ny säkrad mapp: 1. Skapa en mapp på tex c:\mysecuredfiles, dvs utanför webben. 2. Lägg in följande i web.config:
3. Det är "virtualShare" inställningen som styr att en mapp är virtuell och inte exponeras på vanligt sätt utan genom EPiServer. 4. Nu bör du ha en ny mapp med en ny knapp i filhanteraren.
#13594
Apr 05, 2004 13:52
Vote:
 
Tack för ditt snabba svar!, men... Det fungerar så långt att jag får upp mappen och kan välja användare som skall ha rättigheter. När man klickar på save så får man felet: ---------------------------------- Page could not be loaded Does not support inherited ACLs Exception Details: System.NotSupportedException: Does not support inherited ACLs [NotSupportedException: Does not support inherited ACLs] EPiServer.Security.AccessControlList.set_IsInherited(Boolean value) +35 EPiServer.Util.FileManager.Security.SaveSecurity_Click(Object sender, EventArgs e) +457 System.Web.UI.WebControls.LinkButton.OnClick(EventArgs e) +108 System.Web.UI.WebControls.LinkButton.System.Web.UI.IPostBackEventHandler.RaisePostBackEvent(String eventArgument) +57 System.Web.UI.Page.RaisePostBackEvent(IPostBackEventHandler sourceControl, String eventArgument) +18 System.Web.UI.Page.RaisePostBackEvent(NameValueCollection postData) +138 System.Web.UI.Page.ProcessRequestMain() +1277 ---------------------------------- Är det något mer man måste göra, eller en barnsjukdom i 4.30 RC ? Mvh Henrik Vaks
#13595
Apr 05, 2004 14:27
Vote:
 
Det buggen fixades förstås dagen efter RC, ledsen för det..
#13596
Apr 06, 2004 9:07
Vote:
 
Jag förstår. Kan du säga mig om man får det riktiga filnamnet när man plockar ut värdet ur propertyn, eller om det är någon form av EPiServer-intern id-kod som används? Jag måste kunna öppna filen i min code behind, och med filen i vanliga /upload är det lätt att mappa url:en till ett filnamn på disken. Behöver veta om det fortfarande är möjligt när man använder denna typ av uppladdnings-mapp. Tack på förhand /Henrik
#13597
Apr 06, 2004 11:08
Vote:
 
Det går bra att jobba med filerna som vanligt(inga ID-nummer används) men man måste använda EPiServer's file-API som i mångt och mycket liknar det i .NET men mer webbanpassat, ett exempel nedan: using EPiServer.FileSystem: (..) UnifiedFile file = UnifiedFileSystem.GetFile("/upload/myfile.doc"); Response.Write("File name is " + file.Name + " and size is " + file.Length.ToString()); Detta API kan endast accessa kataloger som är definierat i web.config enl tidigare exempel. Om man inte anger en web.config inställning kommer alltid det som anges i EPsUploadDir konfigureras upp som standard. Dvs vi kommer i mallarna gå över helt till detta API.
#13598
Apr 12, 2004 10:33
* You are NOT allowed to include any hyperlinks in the post because your account hasn't associated to your company. User profile should be updated.