Try our conversational search powered by Generative AI!

Enkel adress under Admin

Vote:
 
Att ge en sida en enkel adress tycker vi i Eskilstuna kommun är en administratörsuppgift. Vi vill inte låta alla redaktörer göra det. Därför föreslår jag att funktionen ska kunna läggas under Admin-fliken.
#11318
Apr 24, 2006 10:40
Vote:
 
Vi har haft samma åsikt hos oss. Det går att göra detta programmeringsmässigt (det är så vi löst det), men jag tycker nog att man borde kunna göra det från adminläget. /Thomas Karlsson Vägverket
#11712
Apr 25, 2006 12:08
Vote:
 
Tänk att jag tycker precis tvärtom! Nu är vi inte en så stor organisation förstås, men de som publicerar på vår webb klarar att hantera detta utmärkt själva. //Pia Flodquist, webbsamordnare KK-stiftelsen
#11713
Apr 26, 2006 9:48
Vote:
 
Jag håller med Arne och Thomas att det kan bli problem med enkel adress när man har många redaktörer. Vi lär våra redaktörer att kontakta oss som är administratörer när man vill ha en enkel adress, men det har hänt vid ett par tillfälle att redaktörer sjäva har lagt in adresser, vilket inte är bra. Det kan bli kollitioner med befintliga sidor och mappar (även utanför EPiServer). Vi har ett register över enkla adresser för att det inte ska bli några dubletter. Jag tror dock inte att det är någon bra lösning att flytta det till admin, då det skulle bli mycket svårare att administrera funktionen där. Det vore mycket bättre om man kunde låsa enkel adress så att endast administratörer kan ändra i fältet på samma sätt som man kan plocka bort funktioner i editorn för redaktörer. Dessutom vore det bra om man kunde få upp en lista över alla sidor med enkla adresser... Magnus Lindstrand Kristianstads kommun
#11714
Apr 26, 2006 17:03
Vote:
 
Hej! Vi har sedan tidigare fått in önskemål om både att kunna se vilka enkla adresser som används och att kunna placera t.ex. enkel adress på annan flik för att inte alla redaktörer ska kunna använda fältet. Så dessa finns redan i vår förslagsdatabas. Vad gäller att flytta funktionen till administratörsläge känns onödigt krångligt. Enkel adress är väldigt kopplat till arbetet med en sida, och då bör det också vara möjligt att sätta upp den då man skapar eller arbetar med sidan. Det känns som det viktigaste ändå är just att kunna få överblicken och att kanske i vissa fall begränsa behörigheten, vilket alltså finns i vår förslagsdatabas. Med vänlig hälsning, Sarah Larsson Produktutvecklare ElektroPost
#11715
Apr 27, 2006 9:34
Vote:
 
Vi har nu funktionen under en flik i redigeraläget som vi kallar Admin. Den fliken har administratörerna tillgång till. Redaktörer med Administrera-behörighet på sidan har också fliken. Bara några enstaka redaktörer hos oss har den behörigheten.
#11716
May 11, 2007 10:05
* You are NOT allowed to include any hyperlinks in the post because your account hasn't associated to your company. User profile should be updated.