Try our conversational search powered by Generative AI!

AD erfarenheter vid uppg. från 3.5 till 4.20

Vote:
 
Tänkte bara informera om lite erfarenheter jag fått vid uppgradering från EPiServer 3.5 till 4.20. Troligtvis kommer fler av er göra samma sak och få liknande problem. Nedan beskriver jag de problem vi fick med ActiveDirectory och hur vi löste detta. En del lösningar fick jag från supporten och en del klurade jag ut själv. 1. Web.config Det finns en odokumenterad parameter som måste läggas till för att den ska gå mot AD:t Övrig nycklar konfigurerade vi som följer, i exemplet heter domänen ldapserver: 2. Databasen I och med att man ändrat formatet på hur man lagrar ADsPath och installationsprogrammet inte konverterar dem var jag tvungen att skriva några skript för att konvertera dem. Om man inte gör det tappar man alla rättigheter. Följande script löste problemet för mig: UPDATE tblSID SET ADsPath = REPLACE(ADsPath, 'LDAP://ldapserver.com/', '') WHERE Type = 8 Description fältet för AD-grupperna får som värde vilket också ställer till det för EPiServer när man ska synka grupper. För att komma runt detta satte jag alla raderna till blankt i stället: UPDATE tblSID SET Description = '' WHERE Type = 8 AND Description is NULL ADsPathen för användare blir också fel, dessa räcker det dock om man sätter till eftersom de hämtas igen. UPDATE tblSID SET ADsPath = null WHERE Type = 4 Hoppas denna info kan vara till hjälp för någon. Förhoppningsvis löser ElektroPost dessa saker i kommande releaser.
#11994
Sep 25, 2003 9:20
* You are NOT allowed to include any hyperlinks in the post because your account hasn't associated to your company. User profile should be updated.