Try our conversational search powered by Generative AI!

Datum i formulär blir konstiga

Vote:
 

När jag kollar fliken "formulärdata" ser datumen vettiga ut, t ex 2008-11-18 - men när jag exporterar till excel står det istället 39770.

Detta gäller även textfält för datum som jag själv lagt till! Jag skapar ett textfält som heter "datum", skriver in 2008-11-18 och i excel byts det sedan ut mot 39770.

Varför? Hur ändrar man detta?

#35361
Dec 08, 2009 8:44
Vote:
 

Markera cellerna, gå till formatmenyn, välj celler, välj datum på filken tal, välj hur datumet skall visas.
Klicka OK
Klart!

#35383
Edited, Dec 08, 2009 16:54
Vote:
 

Åh, gissa om jag känner mig puckad just nu...

: )

Tack!

#35699
Dec 21, 2009 15:37
Vote:
 

Hej Jenny!

Jag tycker inte att du ska känna dig dum, man förväntar ju sig att datum ska dyka upp som just datum i Excel. Vi på utvecklingsteamet tittade på detta för ett par år sedan och kom då fram till att det var svårt att göra en generell lösning för detta med ActiveX-komponenten som används för EPiServer CMS 4 och EPiServer CMS 5 R1 då det berodde på vilka datumformat som användaren har på webbplatsens editgränssnitt (som i sin tur beror på vilket språk man har valt) samt vilka språkinställningar som fanns i Excel.

Vi skrev dock om exportfunktionen till EPiServer CMS 5 R2 så att den inte längre använder sig av en ActiveX-komponent för att bland annat stödja Firefox som webbläsare. Jag har just testat exporten på en lokal webbplats och det verkar fungera för mig både med amerikanskt och svenskt datumformat i EPiServer och amerikansk Excel 2007 som mottagare. Kolumnen kommer visserligen inte vara satt till datum som format men den kommer att visa sig som "custom" resp "general" (beroende på om jag exporterade med svenskt eller amerikanskt datumformat) i Excel men visuellt ser det bra ut.

Så, om eran webbplats är en äldre version än EPiServer CMS 5 R2 så kommer detta förhoppningsvis att lösa sig vid en uppgradering. Annars skulle det vara intressant att veta vilken kombination av språk du kör för EPiServer samt Excel.

Mvh
Linus Ekström
EPiServer Development Team

#35737
Dec 22, 2009 11:21
Vote:
 

Hej

Går det att göra några inställningar så att det fungerar?
Alltså så att datum blir "rätt" automatiskt vid en export.

EPI 4.41, Svensk. Tyvärr inget alternativ just nu att uppgradera.
Vet ej version på Excel hos kunden, jag har testat med 2007 SP2 Engelsk.

#38691
Apr 19, 2010 10:22
Vote:
 

Hej Goran!

Så vitt jag vet så går inte detta att konfigurera om. Till EPiServer CMS 5 R2 så byggdes själva Excel-exporten om från grunden och det löste bland annat detta problem. Dock går denna förändring inte att porta direkt från en CMS 5 R2 till en CMS 4 XX. Så alternativen är antingen att uppgradera CMS-version eller att själv bygga om exportfunktionaliteten på formulärdatafliken.

Mvh
Linus Ekström
EPiServer Development Team

#38701
Apr 19, 2010 16:03
* You are NOT allowed to include any hyperlinks in the post because your account hasn't associated to your company. User profile should be updated.