Try our conversational search powered by Generative AI!

Stänga av frågan om att skapa en mapp för varje sida

Vote:
 

Hej!

Går det att stänga av den fråga man får om att skapa en mapp för sidan när man vill infoga en bild eller länka till ett dokument?

 F

#20425
May 28, 2008 15:42
Vote:
 

Vad jag vet så går det inte i dagsläget att på ett enkelt sätt stänga av frågan om att skapa sidans katalog när man vill länka in en bild eller ett dokument i EPiServer CMS 5. Jag ska dock dubbelkolla med expertisen.

Andrea Filyo (EPiServer)

#20636
Jun 05, 2008 15:42
Vote:
 
Jag är också intresserad av att höra svaret på denna fråga...
#25015
Oct 09, 2008 14:38
Vote:
 

Denna funktion infördes i version 5 av EPiServer CMS.

Förändringen som infördes var att filhanteraren hänger med när man byter sida och sidans katalog visas. Har man någon annan katalog vald växlas däremot inte till sidans katalog. Däremot får man alltid upp sidans katalog när man ska lägga till ett dokument från editorn.

Funktionen går inte att stänga av på ett enkelt sätt i dagsläget.

#25055
Oct 10, 2008 13:59
Vote:
 

Hej,

 Vi kommer antagligen att införa förändringar på det här området. Så jag vill passa på att fråga:

Hur vill ni användare att det skall fungera? Kom gärna med önskemål och kommentarer!

- Vilken katalog skall man "starta i" när man öppnar filhanteraren?

- Skall filhanteraren "komma ihåg" vart du jobbade sist när du öppnar den på nytt?

- Skall man kunna "stänga av" sidans katalog helt så att den inte finns över huvud taget?

Mvh
Mattias Nordgren

 

#26112
Nov 20, 2008 15:50
Vote:
 

Nu kan jag kanske inte kalla mig användare riktigt, men jag måste väl säga att jag tycker att svaret på dina frågor är rätt enkla, åtminstone om man tänker "innanför boxen". Konfigurerbart.

- Startkatalog - konfigurerbart

- Komma ihåg senaste - konfigurerbart (kanske per användare?), per session eller permanent? Alternativ: Senaste/Sidkatalogen/rotkatalogen

- Helt klar. Vi får hela tiden förfrågningar kring detta.

#26142
Nov 21, 2008 5:37
Vote:
 
Flera stycken som fick testa CMS5 för första gången på användarträffen efterfrågade detta. Flera som irriterar sig på att man måste välja bort direkt på sidan första gången man skapar ett dokument på ny sida. Jag är användare i CMS4.62 och testat CMS5. Jag tycker Henrik Nyströms förslag är bra.
#26207
Nov 25, 2008 15:41
Vote:
 

Det är hur lätt som helst att ändra så att man inte får frågan om man vill skapa en ny mapp varje gång man öppnar filhanteraren. Det enda man behöver är rättigheter att ändra i web.config.

De VPP startpunkter som listas i web.config läses in till webbplatsen i kronologisk ordning, dvs det är den första startpunkten som bestämmer vilken mappa som visas först i filhanteraren. Ändra man i web.config så att till exempel Global Files står högst upp så kommer man att komma direkt till Global Files mappem när man öppnar filhanteraren och därmed slipper frågan om man vill skapa en ny mapp.

Detta gäller för EPiServer CMS 5. Jag tror inte att det fungerar i CMS 4.

#26970
Jan 12, 2009 9:58
Vote:
 

Jag tycker också Henrik Nyströms förslag är bra.

Angående Helen's inlägg:
Jag har testat och detta fungerar om man väljer att öppna filhanteraren via verktygsfältet i edit. Om man däremot väljer att lägga till fil från editorn kommer man alltid till sidans katalog först.

/Hans

#26976
Jan 12, 2009 13:53
Vote:
 

En FAQ finns nu som sammanfattar hur detta fungerar.

Is it possible to turn off question about page file folder in file manager?

 

#27068
Jan 15, 2009 14:30
Vote:
 

Detta fråga ställdes av mina infomastrar igår. INGEN fråga om att skapa katalog tack! För detta gör skribenterna hela tiden nu....överallt...

Personligen vill jag ha detta satt per session. Dvs börja från scratch på morgonen & att EPI kommer ihåg resten av sessionen i vilken del av trädet jag befinner mig.

Vad händer - kommer detta att fixas centralt?

editerat då jag glömde ställa frågan

#32669
Edited, Sep 11, 2009 14:16
* You are NOT allowed to include any hyperlinks in the post because your account hasn't associated to your company. User profile should be updated.